white space

Nog duurzamere windenergie


geschreven: 7 december 2009
laatste update: 7 december 2009

WindmolenNieuw design maakt een eind aan de noodzaak van een complexe versnellingsbak.

Een Canadees proefproject heeft een klein prototype windturbine ontworpen dat frictie gebruikt in plaats van een versnellingsbak voor het omzetten van windenergie in elektriciteit. Het bedrijf CWind claimt dat het 'friction drive' ontwerp efficiënter en betrouwbaarder is dan het systeem dan conventionele windturbines gebruiken. Bovendien zou het goedkoper in onderhoud zijn.

De bladen van de meeste windturbines gebruiken de wind om de aandrijfas die met de versnellingsbak verbonden is te laten draaien. De versnellingsbak regelt de rotatie van een tweede as, die verbonden is met de generator. De versnellingsbak is het grootste onderdeel van de gondel van de windturbine (het bovenste gedeelte). Daarnaast is de versnellingsbak het meest kwetsbaar voor storingen. Windvlagen kunnen een plotselinge grote kracht veroorzaken. Dit veroorzaakt slijtage.

Het ontwerp van CWind is er een zonder versnellingsbak. De aandrijfas is daarentegen direct met een groot metalen vliegwiel verbonden. Langs de buitenkant van het vliegwiel zijn acht kleinere secundaire assen met een 250kW generator verbonden. Deze secundaire assen zijn door middel van banden met het vliegwiel verbonden. Wanneer het vliegwiel draait, wordt de generator aangedreven met behulp van de banden die het vliegwiel en de generator met elkaar verbinden. De overbrenging werkt dus met behulp van wrijving ipv. mechanische koppeling.

Het systeem maakt gebruik van software om acht secundaire assen te controleren. De banden zijn ook bedoeld om tijdelijk te glijden als een windvlaag het vliegwiel plotseling laat versnellen. Deze functie verlicht de impact op de generator.

(bron: Technology Review)

[ terug ]

Tags: Windenergie, Duurzame energie


Meer nieuwsitems vind je in het nieuwsarchief
Welkom op Engineering-online.nl
hier ben je nu: Nieuwsarchief / Nog duurzamere windenergie