white space

Nieuwe techniek voor kilometerheffing


geschreven: 9 november 2009
laatste update: 9 november 2009

De techniek die gebruikt kan worden voor kilometerheffing op auto's is klaar voor gebruik.

Dit blijkt uit een praktijktest rond de High Tech Campus in Eindhoven met behlop van vijftig medewerkers van NXP en IBM gedurende een half jaar. In deze tijd hebben de medewerkers een on board unit (OBU) getest. Dit is een kastje dat alle gemaakte ritten registreert en voorziet van een prijs. Gebruikers kunnen hun rit terugkijken via een website. Zeventig procent van de proefpersonen paste haar verkeersgedrag aan om drukte te mijden en daarmee minder duur uit te zijn.

In de oplossing van NXP en IBM krijgt iedere auto naast de OBU, een sticker met een RFID-chip op de voorruit geplakt. Deze chip wordt voorzien van voertuiggegevens zoals het model en het bouwjaar. Iedere auto kan op deze manier als uniek geïdentificeerd worden.

De sticker communiceert door middel van near field communication met de OBU. In deze unit worden iedere drie seconden de GPS-coördinaten van de auto opgelsagen en dmv. GPRS en mobiele telefoonmasten naar een backoffice verstuurd. Aan de hand van de gegevens van alle auto's samen kan vervolgens de ritprijs per kilometer berekend worden.

Het voordeel van dit systeem ten opzichte van de bekende tolpoortjes is dat het onmogelijk wordt om sluiproutes te nemen. Dat systeem pakt bovendien veel duurder uit, aldus een woordvoerder van NXP.

(bron: technischweekblad.nl)

[ terug ]

Tags: Communicatietechniek, RFID, GPRS


Meer nieuwsitems vind je in het nieuwsarchief
Welkom op Engineering-online.nl
hier ben je nu: Nieuwsarchief / Nieuwe techniek voor kilometerheffing